Nyheter/Reportage
STINT utlyser nytt program för internationalisering av högre utbildning
Syftet med programmet Grants for Educational Collaboration Programmes är att utveckla utbildningssamarbeten mellan svenska och utländska lärosäten för att internationalisera och förnya svensk högre utbildning. Programmet fokuserar på gemensamt utvecklad och ömsesidigt...
Utlysningen är stängd
– – – – – – – – – – – – – – – – – – –
OBS! Ansökningstiden för detta program har passerat. Nedan hittar du information från förra omgången.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Grants for Educational Collaboration Programmes
Syftet med programmet är att internationalisera och förnya högre utbildning vid svenska lärosäten, företrädesvis på kandidat- och masternivå men även på doktorandnivå. Grants for Educational Collaboration Programmes adresserar utvecklingen av nya utbildningssamarbeten mellan svenska och utländska lärosäten.
Sökande ska vara dekan eller motsvarande med mandat att besluta om nya utbildningsprogram vid ett svenskt lärosäte. Projekten kan vara upp till tre år och högsta belopp som kan sökas är 750 000 kr. Projektet ska medfinansieras av lärosätet med minst samma belopp. Huvudsaklig samarbetspart ska vara utanför EU/EFTA och Storbritannien (läs mer om STINT och Brexit).
Ansökningarna bedöms av experter som fokuserar på följande kriterier:
A) bidrag till högre utbildning på alla nivåer (kvalitativt och kvantitativt),
B) hållbarhet och tillväxtpotential,
C) förnyelsegrad i internationaliseringen, samt
D) kvaliteten i ansökans planering och upplägg.
Ansökningar görs på engelska och inlämnas via STINTs ansökningssystem.
Utlysningen stänger den 25 mars 2022 kl. 15:00.
Fullständig utlysningstext
(på engelska)
Kontaktperson:
Mattias Löwhagen
08-671 19 96
I linje med regeringens besked ska kontakter och samarbeten med statliga institutioner i Ryssland och Belarus omedelbart upphöra och inga nya kontakter eller åtaganden initieras.
Dock gäller att enskilda ryska och belarusiska forskare inte per automatik likställs med statliga institutioner.
Därför ska lärosäten i varje enskilt fall försäkra sig om ifall eventuella kontakter och samarbeten är lämpliga.