STINT Box 3523
103 69 STOCKHOLM
Tel:08-671 19 90
E-post:info(#at#)stint(#dot#)se
 
 
» Nyheter / 2011

Ingen utlysning av programmet för doktorandstipendier 2011

Publicerad 2011-09-02


En del av STINTs programportfölj har sedan 1999 varit årliga utlysningar av stipendier för doktoranders vistelser utomlands. Programportföljen vidareutvecklas och under 2011 görs därför ingen särskild utlysning av doktorandstipendier. 

Stöd till doktoranders internationella aktiviteter kan erhållas inom programmen Initieringsbidrag och Institutional Grants, vilka båda uppmuntrar till doktoranders medverkan i projekten.

För doktorandstipendier avseende USA och Kanada har Sverige-Amerika Stiftelsen en utlysning med sista ansökningsdag den 15 september 2011, se www.sweamfo.se.
 

 
 
I fokus
STINT beviljar snabbspår för nyanlända med forskarutbildning

Göteborgs universitet har tillsammans med fyra medsökande lärosäten initierat ett projekt som ska underlätta för nyanlända med påbörjad eller avslutad forskarutbildning att ta sig vidare inom den svenska universitetsvärlden. Projektet har tilldelats en miljon kronor inom STINTs satsning Grants for Integration and Internationalisation.


Effektanalysen visar att STINT internationaliserar svenska lärosäten

Effektanalysen av STINT samlade verksamhet 1994 – 2015 visar på flera positiva konsekvenser. Huvuddelen av STINTs medel har investerats i forskningssamarbeten som överlag varit framgångsrika och ofta fortsatt långt efter att STINTs finansiering upphört.


Forskarmobilitet på svenska lärosäten

STINT har tillsammans med Elsevier kartlagt hur forskare rör sig mellan olika lärosäten. I den dataintensiva rapporten presenteras ’brain circulation maps’ för 28 svenska lärosäten för tre slags mobilitet; nationell, internationell och total. Mobilitetsstudien lanserades vid ett fullsatt seminarium den 9:e december 2016. 


STINT Internationalisation Index 2016

STINT har undersökt hur internationella 28 svenska universitet och högskolor är. Med detta internationaliseringsindex erbjuder STINT för första gången en möjlighet att på ett relativt heltäckande sätt kunna mäta hur internationellt ett lärosäte är.